About Me

My Photo
kulim / bandar baharu, kedah, Malaysia
s.i.m.p.l.e f.r.i.e.n.d.l.y.. lovely...hihihihihihihihi..

Wednesday, December 16, 2009

jom kita buat kuda kepang..hihii kuda kepang aduhh...kuda kepang.. ok enjoy!!

hii...ermmm...boring??
tak tau nk buat apa petang2 nih??
haaaa jom la...kita luang kan masa dengan adik2 atau anak2 saudara yg penuh seisi rumah tuh.... dengan menghasilkan boneka kuda kepang.... nih, 
TAJUK  : BONEKA KUDA KEPANG
TEKNIK : KOLAJ
daripada kita layan  zZzZZzzzZZzzz ada jugak aktiviti yang boleh di 'apply'kan pada bebudak nih.... dapat juga faedahnyer.... betul x??? jom kita lihat cara2/proses bg menghasilkan kuda kepang kita....



LANGKAH 1
bahan-bahan :
1. sediakan kertas warna dan kertas bercorak
2. gam dan gunting
3. pensil



 LANGKAH 2
lukiskan rupa bentuk kuda kepang di atas kertas
macam nih..!!



LANGKAH 3
guntingkan rupa bentuk kuda kepang yang kita lukiskan tadi...
gunting hati-hati ya....jangan sampai terluka jari..hihihih








LANGKAH 4
haaa masa ni la kita tunjukkan bakat masing2...
gunakan kertas warna atau kertas bercorak untuk dilekatkan di atas badan boneka kita nih..
kalau x ada kertas warna kita gantikan dengan tissu ke..kulit telur ke...atau apa2 bahan yang sesuai..
lakukan seperti gambar di atas nih....
lekatkan mengikut citarasa/kreativiti masing2... lekat bagi kemas tau...
kenapa kena bagi kemas???? sebab hasilnya nanti akan bertambah menarik dan bersih...


LANGKAH 5
ha...dah siap pun teknik tampalan kolaj kita nih....
seterusnya....sediakan pita pelekat,
 lidi/chopstik/pensil pun boleh....


LANGKAH 6
terbalikkan kuda kepang tadi...
letakkan liidi/chopstik/pensil seperti gambar nih...
lepass tu...gunakan pita pelekat dan lekatkan seprti gambar...



haaa....dah siap... comelkan???


......jom kita tengok kawan-kawan kita buat...



khusyuknya...


sukanya...



ha....siap pun....hihihihih
selamat mencuba.....


3 comments:

  1. Ass-Salam
    ...jalan jalan jumpa blog yang manis ni...
    Jom sinngah blog kak hazel eyed pula...

    ReplyDelete
  2. Kreatif sungguh boleh buat modal Pnp ni... tq

    ReplyDelete
  3. hihih....ok ja...apa2 yg membantu boley amik n save...:)tq for ur support

    ReplyDelete

mencorak

mencorak
mencorak 'spider web' menggunakan teknik geseran tali.... eerrmmm mohd jasni murid tahun 5 ibnu khaldun... kreatif budaknya...

menggambar

menggambar
menggambar sepohon kayu dengan menggunakan teknik tiupan...

membentuk dan membuat binaan

membentuk dan membuat binaan
tahun 3 membentuk dan membuat binaan 'chicky family' cipp...cipp..cciippp...hihihihihiihih

mengenal kraf tradisional

mengenal kraf tradisional
mengenal kraf tradisional... membuat frame menggunakan teknik ayaman...